25 april, 2007

Min viktresa

I kväll är det dags igen. Viktväktarmöte! Hoppas jag har gått ner i vikt igen. Förra gången fick jag ju min fjärde guldstjärna. -12 kg! Så duktig! Har den senaste veckan inte känt mig så duktig alls på att räkna pointsen. Har nämligen hamnat i brödfällan - igen. Bröd är så mycket points i ju. *grrrr* Egentligen borde jag dra ner på det. Två brödskivor till frukost är ju liksom nästan 5 points. Attans! Den här veckan har jag dock som mål att hålla mina points å inte äta mer än de. Fast, visst, det är ju bättre att äta än att inte göra det. Äter man inte då ställer ju kroppen in sig på svält och då går man ju inte ner i vikt heller. Så jag ska satsa på att äta mina 30 points. Inte mer, inte mindre!

Hörde förresten en kvinna, som skrivit en bok som heter Mat för hjärnan,radion (gå gärna in och lyssna på det reportaget, klicka bara på länken jag la in och sedan är det en bit in i den halvtimmen, ungefär 14 minuter in) igår när jag körde till babysimmet. Hon förkastade bland andra GI-dieten och Atkins-dieten! Enligt henne så behöver hjärnan vissa näringsämnen för att fungera bra och när den fungerar så mår kroppen bra. Ja, i allafall så det som behövdes var glukos (stärkelser som finns i tex bröd, potatis och morötter) och kolhydrater = det som Atkins utelämnar. Jag tror inte heller på dieter! Särskilt inte på de som utesluter olika näringsämnen! Det känns ju inte särskilt sunt att inte få äta vad man vill. Sen vill iallfall jag att kroppen ska må bra, och inte bara kroppen då, utan hela jag, hjärnan inkluderat.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...