24 maj, 2007

Svar!

Som svar på några kommentarer vill jag bara låta säga att det finns flera års dokumenterade som visar att nederbörden här där jag bor nu och nederbörden där, där jag bodde tidigare är exakt lika mycket, dvs ungefär 600-700 mm/år.

Här ligger vi dessutom nästan på gränsen till att ha ännu mindre nederbörd. Så vad kommentereren menar med stora nederbördsmängder här vet jag inte. Förmodligen är de tagna helt ur luften, ett tomt argument utan styrka. Här är inget som möglar mer än där. Att sedan likadana dokumenteranden talar om en dygnsmedeltemperatur som här är ungefär två grader varmare i juli än där jag bodde förut är ren fakta. Det kan kollas upp i vilken atlas som helst. Medeltemperaturen i januari skiljer sig på fem grader, med den varmare temperaturen här. På årsmedeltemperaturen skiljer ungefär fem grader.

Vad gäller ljuset så är det så att det visst är ljust här nere. Den som säger annat är så välkommen ner hit och titta och den som aldrig varit här sommartid behöver inte uttala sig. Igår var det mörkt när jag gick och la mig, vilket jag tycker är skönt så att man slipper få ljuset i ögonen när man sover. Dock blev det ljust alldeles för tidigt. Mellan Umeå och Växjö där jag ungefär bor skiljer det nu 1½ timme på morgonen och 40 minuter på kvällen. Det blir dessutom inte mörkt direkt när solen går ner. Pooooffff liksom, nu gick solen ner, nu ser vi inget mer. Vem är beroende av solen kl. 3 på morgonen - inte jag! Solen är uppe här lika mycket som den är i Umeå om man slår ut det på ett år. Här är solen uppe när man behöver den, året runt!

Å jag har hellre sol klockan 16 vintertid än klockan tre på natten sommartid. Nyttjandetiden på solen här är större, iallafall för mig. Vaknar vid sju och lägger mig vid midnatt ungefär. Har sol alla timmar jag är vaken utom 2½. På vintern har jag sol också väldigt mycket av min vakna tid, det hade varit mindre om jag inte bott här. Betydligt mycket mindre dessutom!

Vad gäller vatten så finns det här så det blir över, jag behöver inte heller röra mig särskilt långt, jag kan t.o.m krypa om jag skulle behöva det. ;-)

Å sen så kommer våren tidigare här i inlandet än vad den gör vid kusten i Norrland. Det är de facto. Våren kommer också tidigare här än vad den gör vid kusten i Göteborg. Det är också de facto. Två olika sorters klimat, kustklimat och inlandsklimat. Läs på om det!

Sen är den anonyme kommenteraren hjärtligt välkommen att testa den underbara playan på nordöstra Öland. Härligare sand finnes inte längs den s.k Rivieran i Norrland, den rivieran som enligt den anonyme skulle sträcka sig längs hela norrlandskusten, dvs från Dalälven och norrut upp till Haparanda. Det finns ingen sådan, den som finns, som i folkmun kallas Norrlands Riviera ligger på Piteå Havsbad och är ganska lång, men inte alls lång om man jämför med mycket annat. Det är dock mycket möjligt att i Frankrike hitta sådan underbar sand. Det bör dock upplevas innan man uttalar sig om sådana saker, så därför låter jag det vara osagt. Det skulle faktiskt vara mycket härligt att någon gång i livet komma ut och titta på den riktiga Rivieran så att man inte blir lika insnöad som personen som lagt kommentarer i min blogg... Ut med dig i verkligheten och upplev!

Rekommenderar Smhi för vidare studier i ämnet.

1 kommentar:

Erica sa...

Hihi... det var svar på tal det :-)
Själv föredrar jag Gbg trots snöslask och snålblåst :-D Man behöver liksom aldrig kolla med SMHI, man vet att det är skitväder ute ändå ;-) Nä, så illa är det inte men just nu duggregnar det och det är öken när man ska cykla till skolan. Ha en bra dag!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...