27 juni, 2008

Öland

Goda vänner från Umeå har varit här i veckan, de kom i måndags morse och åkte i morse. Har varit ut och rest en del i bil. I tisdags var vi till Kosta och jätteoutleten som finns där. Shoppade loss på lite småprylar bara, barnen lekte i Andys lekland, vi åt och fikade gott och stupade i säng när vi kom hem (nästan). På onsdag åkte vi till Öland och därifrån tänkte jag nu visa några bilder.

Vädret var så fint på förmiddagen så vi åkte upp till Böda sand. Därifrån har jag flera fina bilder på badpojkar, men jag visar inte uppp bilder på badpojkar i min blogg så det får ni inte se. Tyvärr började det blåsa lite strax efter lunch så vi packade ihop och åkte upp till Trollskogen längst upp i nordöstra hörnet av Öland. Där gick vi en liten runda i naturreservatet och fotade lite. Massor av läckra träd och fina vildrosor. Man kan gå rundor med olika längd där, från nästan en kilometer till nästan fem kilometer. Vi gick den kortaste, mest för att jag inte hade sådär jättegåvänliga skor på mig (sandaler utan rem bak).

En vildros och dess jättetaggar!

Ett sedan länge nedfallet träd. Ett sånt skulle man ha i trädgården. Så fint!


H i ett annat konstverk!

I Trollskogen tog vi oss också en fika, innan vi drog vidare mot Byxelkrok för en liten titt, vidare ner längs västkusten på grusväg till Ölands raukar som ligger i Byrum på västkusten.

Vi fortsatte sedan en liten bit längs kustvägen på grus, men det blev lite väl dålig väg så vi vände och tog asfaltsvägen istället. Dock ska tilläggas att längs en stor del av denna väg så växte den här växten.


Blåeld.

Detta är ett ställe jag varmt kan rekomendera om det är så att man känner sig hungrig lagomt tills dess man kommer till Sandvik. Väderkvarnen där har underbart god mat, inte jättedyrt och för den som vill serveras också traditionell öländsk mat såsom lufsa och kroppkakor.

Sandviks kvarn


Barnen springer av sig lite av all den energi de samlade på sig när de satt stilla under tiden vi åt mat. 45 minuter stillasittande frambringar en hel del spring i benen som ni kan se...


Härefter åkte vi vidare till Borgholm för en liten runda i stan. Underbar småbåtshamn har de där...


Försökte hitta crocskopior till H, men det finns aldrig någon storlek till honom. Jag hittade iofs knallrosa i rätt storlek, men näe, de ville jag inte ha till honom....

En kort visit på Borgholms slottsruin och Sollidens slott hanns också med innan vi susade mot Kalmar och vidare hemåt. Tyvärr hade klockan slagit 18 innan vi kom till dessa ställen, så vi fick bara titta utifrån...

Sambons solbrillor låg inte där de skulle när vi körde bil en bit, så han fick låna mina nya rååååååsa saker som jag köpte på Glitter för 20 kronor. Kan tillägga att han inte tyckte om dem.

F plockar blomma till mamma utanför slottsruinen.

Borgholms slottsruin.

Papparazzi utanför Sollidens slott.

Det var en underbar dag, men ack så trötta hela gänget var sen när vi kom hem 13 timmar senare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det låter som om ni haft jättehärlig!

citronlime sa...

Jag älskar Öland!!! Är man uppvuxen preeeecis i närheten så kan man inte annat än låta bli, hihi.
Vi ska också ta en runda runt i sommar, måste till trollskogen med barnen, de tokälskar skogar och särskilt såna :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...