13 maj, 2013

.: Att vara :.

Måndagar är min lediga dag! Fantastiskt skönt att vara ledig och få känna lugnet ytterligare en dag till när helgen är slut. Idag skulle det äntligen komma en diskmaskinsreparatör hit för att få vår diskmaskin att fungera igen. Att handdiska i 1½ vecka har tagit hårt på mina händer kan jag lugnt säga. Jag kan också säga att jag aldrig vill bo utan diskmaskin! Det kommer aldrig att hända. Visst, det kan vara ganska rogivande att stå och diska, man kan fundera på annat och hinna lyssna på musik själv i köket. För själv, det är man när man diskar, det är inte någon annan som är intresserad av att vara med. Så, ja, det är väl fördelarna. Men, nackdelarna är desto fler!
  • händerna mår dåligt (torra, nariga)
  • det tar längre tid än att fylla på en maskin och tömma den
  • vattnet är så förbaskat varmt
  • disken måste delvis torkas eftersom vi har ett alldeles för litet diskställ för ett fempersonershushåll (långt ord det där...)
  • det måste göras flera ggr varje dag, iaf de dagar när vi är hemma hela tiden
Men, så kom han, den räddande änglen som skulle rädda mig från nariga händer och spara tid åt viktigare saker än att stå med händerna nerkörda i en diskbalja. Å han räddade mig genom att byta ventil. Den var helt enkelt trasig efter fem års intensivt diskande. I skrivande stund har jag precis kört den första maskinen och det har fungerat kanon!

Övrig tid idag har vi faktiskt ägnat åt plantering och att vara ute och bara vara. Jag (vi, eller min make) har snickrat ihop flera odlingslådor genom åren och dessa har jag sedan laserat i en brunsvart lasyr (för att få lådorna att smälta ihop med naturen mer). I helgen har jag sått frön i flera av dessa och idag ville barnen vara med och så lite sallader. Visst fick de det!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...